השפעת טרנדים ברשתות החברתיות על התנהגות צרכנים בישראל

רשתות חברתיות ככוח מעצב בהתנהגות הצרכנים: השפעות, אתגרים והזדמנויות בשוק הישראלי


הרשתות חברתיות הפכו לכוח דומיננטי המשפיע על כמעט כל היבט בחיינו, ובפרט על ההתנהגות הצרכנית שלנו. מפייסבוק ואינסטגרם ועד טיקטוק וטוויטר, פלטפורמות אלו מעצבות את האופן בו אנו צורכים מידע, מקבלים החלטות ומתקשרים עם מותגים. עבור עסקים הפועלים בשוק הישראלי התחרותי, הבנה מעמיקה של הדינמיקה הזו הפכה ליתרון מכריע. ניתוח נכון של ההשפעות, האתגרים והאפשרויות הגלומים בה יכול לסייע למותגים ליצור חיבור אפקטיבי ומשמעותי עם קהלי היעד שלהם.


ההשפעה של רשתות חברתיות על התנהגות הצרכנים בישראל היא מרחיקת לכת. לפי נתוני דוח שימוש באינטרנט של איגוד האינטרנט הישראלי, בשנת 2021 94% מהמשתמשים הישראלים (בני 12 ומעלה) השתמשו ברשתות חברתיות. יותר מכך, דו"ח ממוצע הזמן היומי שהישראלים מבלים ברשתות עומד על כשעה וחצי - יותר מכל מדינה אחרת במערב. נתונים אלו מדגישים את העוצמה של הרשתות החברתיות בעיצוב העדפות, בחירות והחלטות של צרכנים.


דוגמה בולטת להשפעה זו היא הצלחתם של אתגרי טיקטוק בישראל. מותגים שהשכילו לרתום את הפלטפורמה ולהשתתף בטרנדים ויראליים כמו "Don't Rush Challenge" או "Flip the Switch" זכו לחשיפה אדירה ולעלייה משמעותית במכירות. לדוגמה, חברת האופנה הישראלית "פקטורי 54" דיווחה על זינוק של 120% בפניות לאתר שלה בעקבות השתתפות באתגר ויראלי בטיקטוק.


ההשפעה של רשתות חברתיות נובעת במידה רבה מהיבטים פסיכולוגיים. הוכחה חברתית, FOMO (fear of missing out), והזדהות עם דמויות מפורסמות ומשפיעני רשת הם רק חלק מהמנגנונים שמניעים צרכנים לאמץ טרנדים ולבצע רכישות. עבור קידום אתרים (SEO), הבנת השפעות אלו חיונית. תוכן רלוונטי המותאם לפסיכולוגיה של הצרכנים וטרנדים ברשתות חברתיות יכול לשפר משמעותית את הנראות והמיצוב בתוצאות החיפוש.


אך הצלחה בשיווק דרך רשתות חברתיות אינה מובטחת, ודורשת התמודדות עם אתגרים רבים. בראש ובראשונה, אתגר האותנטיות. בסקר שערכה חברת המחקר Gartner, 84% מהצרכנים טענו כי לא תמיד ניתן לסמוך על מותגים להיות כנים ברשתות חברתיות. על עסקים לדבוק בקול ומסר אמין, התואם את ערכיהם, גם כשהם משתתפים בטרנדים חולפים. דוגמה לכך היא חברת הקוסמטיקה הישראלית SABON, הידועה במחויבותה לאיכות ולאקולוגיה. כשהשתתפו באתגר אינסטגרם בנושא קיימות, נשמרו נאמנים למותג והציגו תוכן מעמיק ואינפורמטיבי שעורר עניין רב.

אתגר נוסף הוא התזמון והבחירה הנכונה של פלטפורמות. בעוד שווה להשתתף בטרנדים בזמן אמת, פעולות נמהרות מדי עלולות לפגוע בתדמית. לכן, תכנון וחשיבה מקדימה הם קריטיים. בחירת הפלטפורמות המתאימות ביותר לקהל היעד, מבחינת נתונים דמוגרפיים ותחומי עניין, יכולה למקסם את האפקטיביות. למשל, בעוד טיקטוק פופולרי בעיקר בקרב צעירים, פייסבוק עדיין מהווה בית לקהלים מבוגרים יותר.


דווקא בשל הפערים בין אוכלוסיות שונות, מתעוררת גם שאלת ההשפעה של פרסום ברשתות החברתיות על צרכנים צעירים. מחקר של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מצא כי 72% מבני הנוער בישראל קיבלו החלטות קנייה בהשפעת תוכן ממומן או מודעות ברשתות חברתיות. נתון מדאיג זה מחייב מותגים לגלות אחריות ולשקול את ההשלכות האתיות של פרקטיקות השיווק שלהם, במיוחד בהקשר של קהל צעיר ומושפע.


בהתבסס על האתגרים הללו, קידום אתרים אורגני יכול להוות פתרון אפקטיבי משלים לשיווק במדיה החברתית. בניגוד לפרסום ממומן, קידום אתרים מתמקד ביצירת תוכן ומשאבים בעלי ערך אמיתי, שעונים על צרכי המידע של הגולשים. על ידי אופטימיזציה של מילות מפתח, מבנה האתר ותוכן איכותי ורלוונטי, עסקים יכולים לשפר את הדירוג שלהם בתוצאות החיפוש האורגניות. זה מייצר חשיפה לקהלים איכותיים, תוך שליטה רבה יותר במסר ובחוויית המותג.

דוגמה מצוינת לשילוב מנצח של קידום אתרים ושיווק ברשתות חברתיות היא חברת ההיי-טק הישראלית SimilarWeb. החברה השקיעה בבניית אסטרטגיית תוכן מקיפה, הכוללת בלוג עם מאמרים מעמיקים, חומרים להורדה ומחקרי שוק בלעדיים. במקביל, נוכחות פעילה בלינקדאין וטוויטר, בדגש על שיתוף התכנים האיכותיים מהאתר, הובילה לעלייה של 150% בתנועה האורגנית ולגידול של 45% בליד ים ממוקדים תוך שנה.


לסיכום, השפעתן העצומה של רשתות חברתיות על התנהגות הצרכנים בישראל היא עובדה מוגמרת, המייצרת הזדמנויות לצד אתגרים עבור מותגים. מחד, השתתפות מושכלת בטרנדים ויצירת תוכן מעורר השראה יכולות ליצור באז ומעורבות חסרי תקדים. מאידך, על העסקים להישאר נאמנים לערכיהם, לבחון בקפידה את המסרים שהם מעבירים, ולפעול בצורה אחראית ואתית. השילוב של פעילות ממוקדת ברשתות החברתיות עם אסטרטגיית קידום אתרים עקבית הוא המפתח להצלחה בנוף הדיגיטלי המשתנה. רק חברות שיאמצו גישה כוללת, הבוחנת את צרכי הצרכנים והשוק תוך ניצול חכם של הפלטפורמות והכלים העומדים לרשותן, יוכלו לקצור את הפירות ולבנות נוכחות מנצחת לטווח הארוך.