השיחה הסודית שאתם מנהלים עם גוגל: המדריך לקידום אתרים בעידן חוויית המשתמש
דמיינו שגוגל הוא לא מנוע חיפוש, אלא בעל מסעדה אנין טעם. המטרה שלו היא להמליץ לסועדים שלו (הגולשים) על המנות הטובות ביותר (האתרים שלכם). בעבר, הוא היה בודק בעיקר את "רשימת המרכיבים" של כל מנה – כמה פעמים מופיעה המילה "עגבנייה", והאם שפים אחרים (קישורים) המליצו עליה. אבל היום, הוא הפך להיות הרבה יותר מתוחכם. הוא לא רק קורא את התפריט; הוא מסתכל על פניהם של הסועדים.
האם הם נהנים מהמנה? האם הם נשארים עד הביס האחרון (זמן שהייה)? האם הם מספרים לחברים שלהם על המנה המדהימה הזו (שיתופים)? האם הם חוזרים למסעדה שוב ושוב (ביקורים חוזרים)?
השינוי הזה, המעבר מבדיקת "מרכיבים" טכניים להקשבה ל"תגובות הקהל", הוא המהפכה הגדולה ביותר שקרתה בעולם של קידום אתרים (SEO). גוגל מנהל שיחה מתמדת עם המשתמשים, והאתרים שמצליחים ליצור את החוויה המהנה, המעניינת והמספקת ביותר הם אלה שהוא ממליץ עליהם בחום. במדריך הזה, נפענח את השפה הסודית של "אותות המשתמש" ונבין איך גם אתם יכולים לגרום לגוגל להתאהב באתר שלכם.
פענוח הקוד: מהם "אותות המשתמש" ואיך גוגל מקשיב להם?

"אותות משתמש" הם בעצם טביעות האצבע הדיגיטליות שהגולשים משאירים אחריהם. הן מספרות לגוגל את הסיפור האמיתי על איכות האתר שלכם, מעבר למילות המפתח. הנה האותות המרכזיים שגוגל מאזין להם בקשב רב:
-
זמן שהייה (Dwell Time): זהו המדד החשוב ביותר. כמה זמן גולש מבלה בעמוד שלכם לפני שהוא חוזר לדף התוצאות? זמן שהייה ארוך הוא כמו מחמאה אדירה. זה אומר שהתוכן שלכם מרתק, מעניין, ושהגולש מצא בדיוק את מה שהוא חיפש. מחקר של Similarweb מצא קשר ישיר ומובהק: אתרים בשלישייה הפותחת נהנים מזמן שהייה ממוצע של מעל 3.5 דקות, בעוד שאתרים בעמוד השני בקושי מחזיקים את הגולש לדקה.
-
שיעור קליקים (CTR): זהו הרושם הראשוני. מתוך כל האנשים שראו את האתר שלכם בתוצאות החיפוש, כמה באמת לחצו עליו? CTR גבוה אומר שהכותרת והתיאור שלכם היו מושכים, רלוונטיים, וצעקו "התשובה נמצאת כאן!".
-
שיעור נטישה (Bounce Rate): האם הגולש נכנס, הסתכל, ואמר "לא תודה" ויצא מיד? או שהוא המשיך לחקור דפים נוספים באתר? שיעור נטישה נמוך מאותת לגוגל שהאתר שלכם מעניין ומזמין למסע.
-
שיתופים ואינטראקציה: האם אנשים משתפים את התוכן שלכם ברשתות החברתיות? האם הם מגיבים, משאירים תגובות, או משתמשים בכלים אינטראקטיביים שהטמעתם? כל אלה הם סימנים חזקים לכך שהתוכן שלכם הוא לא רק אינפורמטיבי, אלא גם מעורר שיחה ורגש.
כל מה שרציתם לדעת על קידום מבוסס חוויה
המעבר להתמקדות במשתמש מעלה שאלות חדשות. בואו נענה על כמה מהן.
אז רגע, זה אומר שמילות מפתח וקישורים כבר לא חשובים?
ממש לא. נחזור לאנלוגיית המסעדה: מילות מפתח הן עדיין המרכיבים הבסיסיים במנה, וקישורים הם עדיין המלצות משפים אחרים. אי אפשר לבשל מנת עגבניות בלי עגבניות. אבל היום, גוגל לא מסתפק רק בבדיקה שיש עגבניות במנה; הוא רוצה לדעת אם המנה טעימה. אותות המשתמש הם מבחן הטעימה. אסטרטגיה מנצחת משלבת את שניהם: בסיס טכני חזק (SEO קלאסי) עם שכבה עליונה של חוויית משתמש מעולה.
איך אני יכול לשפר את "זמן השהייה" באתר שלי?
זו שאלת מיליון הדולר. המפתח הוא ליצור תוכן ש"שואב" את הקורא פנימה. הנה כמה טיפים:
-
פתחו עם ה"למה": התחילו את המאמר עם סיפור, שאלה מסקרנת, או נתון מפתיע שיגרום לקורא לרצות לדעת עוד.
-
הפכו את הקריאה לקלה: השתמשו בכותרות משנה, בפסקאות קצרות, בבולטים ובתמונות כדי לשבור טקסטים ארוכים ולהפוך אותם לקלים לעיכול.
-
שלבו וידאו: סרטון וידאו קצר ורלוונטי יכול להאריך דרמטית את זמן השהייה בעמוד.
-
ענו על השאלה במלואה: ודאו שהתוכן שלכם הוא המקיף והשימושי ביותר באינטרנט על הנושא הזה. אל תשאירו את הקורא עם שאלות פתוחות.
האם שיעור נטישה גבוה הוא תמיד דבר רע?
לא בהכרח. אם יש לכם דף "צור קשר" עם מספר טלפון, וגולש נכנס, מעתיק את המספר ויוצא – הוא ביצע בדיוק את הפעולה שרציתם. במקרה הזה, "נטישה" היא בעצם הצלחה. חשוב להסתכל על שיעור הנטישה בהקשר של מטרת הדף. בדפי בלוג או תוכן, לעומת זאת, שיעור נטישה גבוה הוא בדרך כלל סימן אזהרה.
הסיפור על שני המאמרים: איך תוכן איכותי מנצח את הכמות
דמיינו אתר טיולים שפרסם שני מאמרים על פריז. הראשון הוא רשימה קצרה של "10 האטרקציות הכי מפורסמות". הוא מקבל המון כניסות ראשוניות, אבל רוב הגולשים סורקים את הרשימה ויוצאים תוך 30 שניות. שיעור הנטישה בשמיים.
המאמר השני הוא מדריך עומק על "יום קסום ברובע המארה: סודות, אמנות וקרואסונים". הוא מקבל פחות כניסות, אבל אלה שנכנסים, נשארים. הם קוראים, מסתכלים בתמונות, וזמן השהייה הממוצע הוא 5 דקות. אנשים משתפים אותו בפייסבוק עם הכיתוב "חייבים לעשות את זה!".
בעיניים של גוגל, המאמר השני הוא המנצח האמיתי. הוא מבין שהמאמר הזה סיפק ערך אמיתי, יצר חוויה, ועורר רגש. לאורך זמן, גוגל יקדם את המאמר השני גבוה יותר, כי הוא יודע שזו המנה שהסועדים שלו באמת יאהבו.
לסיכום: תפסיקו לדבר עם רובוטים, התחילו לדבר עם אנשים
המהפכה הגדולה של עדכוני האלגוריתם של גוגל היא בעצם חזרה למקורות. היא מזכירה לנו שבסופו של יום, קידום אתרים הוא לא עניין טכני, הוא עניין אנושי. המטרה שלנו היא לא "לרצות את גוגל", אלא ליצור תוכן וחוויות כל כך טובים, שהמשתמשים שלנו יספרו לגוגל בעצמם כמה אנחנו מדהימים.
אז בפעם הבאה שאתם כותבים מאמר, מעצבים דף, או חושבים על אסטרטגיית ה-SEO שלכם, שאלו את עצמכם שאלה אחת פשוטה: האם זה יגרום למשתמש שלי להגיד "וואו"? אם התשובה היא כן, אתם בדרך הנכונה. כי בסופו של דבר, האלגוריתמים תמיד יתיישרו עם מה שבני אדם באמת רוצים.