+ קטגוריית המאמרים
הפרסום במנועי החיפוש צובר תאוצה בשנים האחרונות. הקמת גוגל ישראל ותחילת עבודתה מול מפרסמים ומשרדי פרסום היתה יריית הפתיחה להרחבת שוק, אשר עד אז כמעט שלא היה פעיל בישראל. האם פרסום וקידום במנועי חיפוש היא פעילות שיווקית שכדאית לכל עסק?

מקרב 200 חברי איגוד המפרסמים (מנכ"לים וסמנכ"לים של המפרסמות הגדולות והבינוניות במשק) ענו רק 44% כי החברה החלה לפרסם עצמה במנועי חיפוש. 56% אינם מפרסמים את עצמם באתרים אלה, כך שמקור הצמיחה של התחום עוד רחוק ממיצוי. הסקר נערך על ידי מכון המחקר מידע שיווקי, סי.איי, בהנהלת נעם רז ומרב שפירא.

תוכניות הצמיחה של תחום קידום האתרים בשוק הישראלי, כמו בעולם, אינן מתבססות בהכרח על החברות הגדולות והבינוניות במשק. עיקר הגידול בתחום צפוי להגיע דווקא מהחברות הקטנות, שאינן מנהלות תקציבי פרסום גדולים. זאת משום שהפרסום במנועי חיפוש נחשב זול יחסית והתשלום עליו מתבסס על מספר הפעמים שהגולשים לוחצים על הקישור של המפרסם.

רק 32% מהמפרסמים אמרו כי חל גידול בהשקעה של חברתם בפרסום במנועי חיפוש באינטרנט בשנה האחרונה. הגידול נע בין שיעור קטן יחסית של 10%, לגידול משמעותי של 50% ויותר.
 
כאשר מדברים עם לקוחות פוטנציאליים על השקעה בקידום אתרים, תמיד עולה השאלה : האם זה נכון עבור העסק שלי?

אם שמים בצד לרגע את העלות הראשונית של פעילות קידום האתריםשנדרשת לשדרוג האתר והתאמתו לדרישות מנועי החיפוש, הרי שניתן לבנות מוגל כלכלי שיבחן את כדאיות ההשקעה על ידי בחינת הפרמטרים הבאים : בכמה תגדל כמות הכנסות לאתר? כמה לידים מתקבלים מכל 100 כניסות? כמה עסקאות נסגרות בחודש מתוך הלידים שהתקבלו? מה היקף העסקה הממוצעת?

לצורך הצגת המודל ננסה להשתמש בדוגמא מספרית פשוטה. נניח שכיום יש 1000 כניסות לאתר בחודש. מתוכם מתקבלות 10 פניות, מתוכם נסגרת עסקה אחת בשווי של 10,000 ש"ח. כלומר שווי של ליד ממוצע הוא 1000 ש"ח. וכל 100 כניסות מייצרות ליד.
אם כתוצאה מתהליך קידום האתר נכנסים 30 גולשים נוספים בכל יום דרך מילות המפתח שקודמו הרי שבחודש בן 30 יום יהיו :

900 מבקרים חדשים
9 לידים חדשים
9,000 ש"ח לחודש גידול במכירות

עכשיו ישאל את עצמו כל עסק, כמה הוא מוכן להשקיע בשביל תוספת מכירות של 9,000 ש"ח בחודש? האם 10% מהיקף המכירות ? האם 20% ? בסופו של דבר, מדובר במבחן כלכלי שכל עסק יכול לבצע לעצמו, ובאופן טבעי המספרים משתנים מעסק לעסק.

בהתחלת הפעילות מול כל לקוח חדש אנחנו בונים מודל כלכלי משוקלל יותר שכולל גם את הפרטמרים הבאים:

• ניתוח היקף התנועה הקיימת בכל ביטויי המפתח, לרבות ביטויי Long Tail.
• מהו פוטנציאל הכניסות עבור כל מילת מפתח
• מהו הדירוג הקיים בכל כל מילת מפתח ביטוי
• מהי רמת התחרות בכל ביטוי (ניתן ללמוד על פי רמת התחרות באזור הקישורים הממומנים, אשר עשוי להצביע על האתגר לקידום אורגני באותם ביטויים)
• חישוב יחס ההמרה הכללי לכל האתר ולכ מילת בנפרד.

ניתוח זה מאפשר לנבא במידה רבה את כדאיות ההשקעה בתהליך קידום אתרים ואת החזר ההשקעה ההשקעה הצפוי ממנו. יחד עם זאת חשוב לזכור כי כל תחזית כזו דורשת גם מידה רבה של זהירות שכן ישנם 2 משתנים משמעותיים שנמצאים באי וודאות אחת מהן היא מה יעשו המתחרים? והשניה כיצד ישתנה האלגוריתם של גוגל וכיצד שינוי זה ישפיע על תוצאות הדירוג?
צרו קשר
משכית 22, הרצליה פיתוח
09-9514276