+ קטגוריית המאמרים

אחת המשימות החשובות שצריך לטפל בהן בנושא השיווק באינטרנט היא בחירת חברה שתרכז את נושא קידום האתר בתוצאות של מנועי החיפוש. קידום אתרים נחשבת כטכניקה המשתלמת ביותר למשוך גולשים רלוונטים לאתר, אולם יחד עם זאת זהו תהליך שלוקח לא מעט זמן עד שרואים בו תוצאות וכדאי לעשות את הבדיקות הנכונות מראש כדי לא לגלות בסוף התהליך שהספק שבחרתם לא מסוגל לספק את מה שהבטיח.


האם אתה זקוק לקידום אתרים עבור האתר שלך?

מרבית האתרים אינם נבנים מראש עם ההתאמה הנדרשת לקידום במנועי חיפוש. התאמה (אופטימיזציה) למנועי חיפוש מתייחסת לאופן שבו האתר מעוצב ובנוי (מבחינת איכות הקוד) וכתוב (קופירייטינג של התוכן).

חברות עיצוב אתרים רבות מציעות אתרי אינטרנט יפים עם הרבה אנימציית ופונטים מיוחדים אולם אתרים אלו נוטים להיות מאוד לא ידידותיים למנועי חיפוש.
תכנון מראש שתואם את ההגדרות הנדרשות למנועי חיפוש, יאפשר לשלב  בין תוצאות גרפיות מרשימות מאד לבין התכונות הנדרשות למנועי החיפוש.

הכה את המומחה - מה כדאי לשאול חברת קידום אתרים?

ישנן כיום לא מעט חברות ואנשים פרטיים שמציעים שירותי קידום אתרים, ולמען האמת כולם נשמעים מומחים לנושא. הדרך הטובה ביותר להתחיל לאסוף מידע היא   לבחון מיהם  הלקוחות של הספק הפוטנציאלי? כמה מהן הן חברות בסדר הגודל של החברה שלכם? באילו ביטויים התקדמו לקוחות החברה? אחרי כמה זמן? כמה תוצאות חיפוש בסה"כ יש בגוגל בביטויים שקודמו? ולצורך השוואה כמה תוצאות חיפוש פוטנציאליות יש בתוצאות חיפוש שמענייניות את החברה שלכם?

לאחר הבירור הראשוני כדאי לנסות ולרדת קצת לעומק לשיטות העבודה של הספקים.

חברה שאינה מוכנה לחשוף את שיטות העבודה ומתכסה מאחרי ההסבר המפוקפק - "מדובר בסוד מסחרי", ככל הנראה משתמשת בשיטות קידום שאינן לגיטימיות. מומלץ מאד להיזהר משיטות "סודיות". למען הסר ספק שיטת הדירוג של גוגל הינה מחקר אקדמי שגלוי לציבור וכל אחד יכול לגשת ולקרוא. זה נכון שמהנדסי גוגל עורכים מידי פעם שינויים בתוכנה על מנת לנסות ולהתגבר על ניסיונות הונאה, אבל בגדול ניתן לאמר שעקרונות השיטה מבוססים על הרעיון - "התוכן הטוב ביותר והפופולארי ביותר ראוי לדירוג הגבוה ביותר". זו הסיבה שאתרי ויקיפדיה זוכים לדירוגים מצויינים, גם בלי להעסיק חברות מקדמי אתרים.

חברה שמשתמשת בטריקים , עלולה לרגום בטווח זמן לא ארוך לנזק בלתי הפיך לדירוג האתר. גוגל מעודדת " מלשינים" לדווח על שיטות קידום בלתי ראויות ותמיד ימצא המתחרה שירוץ וילשין כדי להשיג לעצמו דירוג טוב יותר. לכן, כדאי לאמר בנימוס לבעלי ה"סודות" שישמרו אותם לעצמם ולהפרד מהם לשלום.
 

תאום ציפיות וקביעת מטרות משותפת

כדאי לשאול את חברת קידום האתרים להרחיב לגבי דרך מחקר מילות המפתח וכיצד תורכב רשימת הביטויים שיקודמו? כמה ביטויים יקודמו בסה"כ? מהו הגידול הצפוי בכניסות לאתר? בתוך כמה זמן? האם יבוצע מחקר לגבי ביטויים שהמתחרים שלכם מקדמים? האם ספק קידום האתרים יכול לאמר אם ובתוך כמה זמן ניתן יהיה להגיע לתוצאה שקרובה לזו של המתחרים ואך לעקוף אותה? 
 

מה נהוג לכלול בשירותי קידום אתרים?

לפני תחילת תהליך העבודה, כדאי שיהיה מוסכם בין הצדדיים מה היקף פרויקט הצפוי? מה לוחות הזמנים לביצוע השינויים הנדרשים באתר?
מפרט פרויקט קידום אתרים צריך להכיל תיאור מפורט של המשימות המיידיות והמשימות לטווח ארוך שנדרשות לביצוע וכן מי האחראי לביצוען. קבלת פירוט השירותים תאפשר לכם לדעת מראש למה אתם צפויים מבחינת תהליך העבודה וכן עבור מה מבוצע התשלום.
 

מחקר מילות מפתח - אחד השלבים הראשונים והחשובים ביותר בתהליך קידום אתרים הוא ביצוע מחקר מילות מפתח על מנת לבחור מהם הביטויים הרלוונטיים ביותר לתחום  הפעילות של האתר שלכם. ישנם כלים מצויינים לאיתור רשימה של ביטויים מפתח שרלוונטיים לתחום, חלקם מתוך כלים חינם כמו כלי מילות המפתח של גוגל או תוכנות בתשלום שהבולטת בהם היא Wordtracker . חשוב לא רק לבחור ביטויים הקשורים לעסק שלך שיש בהם נפח תנועה גבוה, אלה בעיקר כאלו שהם בעלי הסיכוי להשגת התגובה הרצויה של המבקרים באתר. מחקרים מראים שדווקא ביטויים ספציפיים וממוקדים (לדוגמא : "צימר פנוי לסופ"ש" במקום "צימר", "סוכן ביטוח בת"א" במקום "ביטוח" ) מצביעים על נכונות ומוכנות גבוהה יותר של הגולשים לאתר ספק ולסגור עסקה. חיפוש בביטויים גנריים מסמל בדר"כ נטייה להתחיל ולאסוף מידע בלבד.
 

בדיקת קוד המקור של האתר - אופטימיזציה בתחום קידום אתרים משמעותה - מיצוי המקסימום ממה שיש. עמוד אינטרנט מורכב מקוד HTML שחלקו מכיל פקודות הפעלה לדפדפן וחלקו מכיל טקסט. על קוד המקור להתאים לסטנדרטים מקובלים שלפיהן מנועי חיפוש סורקים את האתר. בדיקת ההתאמה של כל עמוד ועמוד והכנת רשימת ליקויים היא המשימה הראשונה שצריך לבצע. תיקון קוד האתר היא גם הפעולה שבעקבותיה תכול הקפיצה הראשונה בדירוגים של האתר. 
 

המלצות בנושא שמישות האתר - שירות קידום אתרים רציני, צריך גם לחוות את דעתו על מבנה האתר, נוחות השימוש לגולש, ובמידה מסויימת גם על איכות התכנים שבו. אתר שאינו נוח לשימוש גורם לתופעה של נטישה מהירה יחסית של גולשים . תופעה זו מכונה bounce rate והי מסמלת למנועי חיפוש כי האתר אינו מעניין חלק מהגולשים. שיפור שיעור הנטישה היא דרך טובה מאד לשיפור הדירוגים בטווח הבינוני ארוך.

ספק קידום אתרים צריך להכין סקירה לניתוח המצב הקיים וכן רשימת המלצות בנושא השימושיות באתר בחינת עיצוב האתר, לוגיקת התכנים שבו, נוחות הניווט והחיפוש בו, וכן המלצות בהם נדרשת פעולה נוספת כגון קריאה לפעולה בולטת יותר או שיפור והעשרת התכנים כדי לטפל בשיעור נטישה גבוה.
 

כתיבת וייעוץ בנושא התוכן באתר - חלק משמעותי של עבודת התאמת האתר למנועי חיפוש היא עבודה על התכנים שבאתר. מנועי החיפוש מחפשים את הביטויים שמודגשים בעמוד וכן את הביטויים החוזרים לאורך הטקסט כדי להבין את ההקשרים של התוכן. התאמת התוכנים באתר תוך הבלטה של מילות המפתח שנבחרו, במימון הנכון דורשת מיומות וניסיון רב. יש לוודא כי לחברת הקידום ניסון והבנה בתכנים העסקיים בהם אתם עוסקים וכי יש לה יכולות להפיק תכנים רלוונטים בעצמה עבור האתר שלכם.
 

קמפיינים ממומנים - תשלום לכל קליק או PPC - היא דרך נוספת ליצירת תנועה מיידית ורלוונטית אל אתר האינטרנט שלכם. מנועי החיפוש של גוגל מאפשר לכל מפרסם לפרסם מודעות בתשלום בעמודי תוצאות החיפוש ובכך מתאפשרתדרך נוספת להופעה בעמוד הראשון למי שאינו מקודם בתוצאות הרגילות. בדר"כ נהוג לשלב בין פרסום באמצעות מודעות בתשלום( PPC) ובין קידום אורגני (SEO ).

במידה רבה ישנה גם סינרגיה טובה בין שני התחומים. מומלץ להפקיד בידי חברת קידום האתרים תקציב נתון עם התחייבות למינימום תנועה. ככל שחברת קידום האתרים תצליח לקדם יותר ביטויים בתוצאות הרגילות כך היא תוכל להשאיר בידיה נתח גדול יותר מהתקציב.
 

בנייה והחלפת קישורים - אחד המרכיבים החשובים שנכללים בתהליך קידום אתר הוא יצירת פופולאריות של האתר ברשת האינטרנט. צבירת אמינות ברשת נעשית באמצעות קישורים שהם בבחינת "המלצות". ככל שישנם יותר אתרים שמקושרים לאתר שלכם , מנועי החיפוש מבינים כי מדובר באתר "אמיתי" שיש לו אינטראקציה עם אתרים אחרים בעלי ותק באינטרנט. איכות הקישורים קובעת במידה רבה את האמינות והרלוונטיות שמנועי החיפוש מקנים לאתר. הקישורים שיחוברו לאתר הם בסופו של דבר פעולה גלויה שקל לאתר אותה. אחרי מספר שבועות מרגע שנוצר קשר בין אתרים, אפשר לחפש בגוגל את הביטוי : " link:www.domain.co.il" (להחליף כמובן את הביטוי domain עם שם האתר שלכם) ולראות מיהם האתרים שמקושרים אליכם. אפס קישורים או מספר מועט של קישורים מצביעים על מצב בעייתי שלפיו או קושרתם לאתרים "חלשים" מידי שמנוע החיפוש לא מחשיב, או גרוע מכך, אינכם מקושרים כלל. נקודה חשובה למחשבה.
 

הפקה וניתוח של דוחות - חברת קידום אתרים צריכה לספק דוחות תקופתיים (בדר"כ מידי חודש) , שמנתחות את הפעילות שנעשתה, ההתקדמות שהושגה ושינויים במדדים עיקרים כגון : כמות הגולשים, מקורות התנועה לאתר, מילות המפתח דרכם מגיעים מרבית הגולשים ממנועי החיפוש, שינוי בשיעורי הנטישה של הגולשים באתר, עמודים בעייתיים בהם יש נטישה מוגברת,וכן דוחות השוואה לעומת החודשים הקודמים.
 

תחושות בטן וקידום אתרים

בסופו של דבר הפקטור שיכריע את הכף הוא מהי תחושת הבטן לגבי הספק? האם מדובר בחברה שיש בה מספיק אנשי צוות? תהליכים מסודרים? לקוחות ותיקים? האם הם מספיק סבלניים להסביר לך על תהליכי העבודה ויוצרים תאום ציפיות הגיוני? קידום אתרים הוא תהליך שדורשת התקשרות לפחות למספר חודשים שנדרשים בו אמון הדדי ועבודה משותפת. כדאי לתת משקל נכון גם לתחושת הבטן לגבי האנשים שהולכים ללוות אותך בתהליך.
 

אין דבר כזה - תוצאות רואים בעוד 4 חודשים

אין חולק בקרב אנשי המקצוע שהבטחה מראש של מיקומים בדירוג של מנועי החיפוש גובלת בשרלטנות. במרבית המקרים גם קשה מאד להעריך בתוך כמה זמן המאמצים לקידום האתר יתחילו להראות תוצאות.

מצד שני, חברה שקובעת שהיא יכולה להראות תוצאות רק בעוד 4 חודשים, קונה לעצמה שקט תעשייתי שאינו מוצדק. יש ביטויים שאפשר להתקדם בתוך מספר שבועות ויש ביטויים שאכן ייקח חודשים להתקדם בהם. כאמור קידום אתרים הוא לא מדע מדויק , ולחברות קידום האתרים אין שליטה על המתרחש בשרתים של גוגל. יחד עם זאת יש כלל אחד בטוח - "מי שצריך לדווח על מה שהוא עשה - צריך לעשות כדי שיהיה על מה לדווח".
 

תג המחיר - מחיר זול יכול לעלות ביוקר

יש כמה דרכים לבדוק את כדאיות עלות של קידום אתרים :

1. מהי העלות האלטרנטיבית? - מהו המחיר של היקף תנועה דומה דרך אמצעי מדיה ופרסום אחרים? לשם אינדיקציה כדאי לבדוק כמה עולה קליק בתוכנית הפרסום של גוגל (google adwords ) ולהשוות לתנועה המושגת באמצעות קידום אתרים אורגני.

2. מה התועלת למותג ולמוניטין כתוצאה ממיקום גבוה בתוצאת החיפוש הבולטת של התחום?

אין חולק היום שלמיקום גבוה בביטוי החיפוש שמגדיר את תחום הפעילות של החברה יש חשיבות רבה ותרומה לבניית המונטין של החברה. הדירוג של גוגל כמוהו כהמלצה על איכות , ולכל איש מכירות קל יותר למכור תוך שימוש במושג - "חפש בגוגל...... ותראה מי ראשון?" מנוע החיפוש הוא סוג של benchmark שמשווה בין איכויות של אתרים ומי שראשון נתפס כיותר טוב.

בעוד שהמחיר יכול (וצריך) להוות גורם בתהליך קבלת החלטה לגבי קידום אתרים, הוא לא צריך להיות הגורם היחידי. לרוע המזל, חברות רבות שחושבות שהן חוסכות כסף כאשר הן מקבלות החלטות לגבי קידום אתרים, מגלות מאוחר יותר שהעלויות האמיתיות של קידום אתרים שנעשה בצורה לא נכונה, עלולות לגרום לחסכון להראות חיוור, לעומת אובדן ההכנסות ממכירות שאבדו בזמן שהאתר לא התקדם לשום מקום או לחלופין "נענש" ע"י גוגל בשל שימוש בשיטות שאינן לגיטימיות.

חברות יקרות מידי כדאי לעמת מול העלות האלטרנטיבית של משיכת אותה כמות גולשים דרך מודעות בקישורים מממונים ( google adwords) - בסופו של דבר מדובר באותם גולשים שמגיעים מאותו מנוע חיפוש.

בכל מקרה, למי שבונה אתר חדש, מומלץ לבקש הצעה לחבילה משולבת של בניה וקידום האתר. הסכם שכזה מבטיח ברוב הפעמים כי בסכום החודשי שאתם משלמים גם האתר יתוחזק בצורה טובה, שכן אתר לקוי לא יתקדם כראוי, וגם תהליך קידום האתר יהיה לשביעות רצונכם על מנת להצדיק את העלות החודשית.
 

לסיכום שתי המלצות עיקריות :

1. לא לעבוד עם מי שמבטיח תוצאות בעמוד הראשון בתוך כמה ימים.

2. לא לעבוד עם מי שמבטיח תוצאות כלשהן רק בעוד 3-4 חודשים.

צרו קשר
משכית 22, הרצליה פיתוח
09-9514276