שיווק ברשתות חברתיות

מרביתנו מנהלים כיום את הקשרים החברתיים שלנו דרך רשתות חברתיות. בין אם אתם תלמידים בחופשה שמחפשים איך לשרוף את הזמן, אנשי עסקים שוחרי עסקאות או אוהבי סטוצים, או מתמחים בקידום אתרים ובשיווק באינטרנט הכתבה הזו היא בשבילכם. איזו רשת חברתית מתאימה לכם?
בעבר ניהלנו את הקשרים שלנו באופן מבוזר למדי - קצת צ'יטוטים עם חברים ב-ICQ, קצת תכתובות באימייל, ומעטים גם ניהלו בלוג או אתר אישי. הרשת החברתית המודרנית מציעה לנו לנהל את כל הקשרים שלנו עם אחרים.

מהי רשת חברתית?

הרעיון שעבד מאחרי הקמת הרשתות החברתיות הראשונות היה לצורך יצירת קשרים עם חברים מהעבר שלנו. גולשים היו נרשמים ומנסים להגיע דרך חברים לגולשים אחרים בעולם. הרשתות החברתיות הן אחד המאפיינים העיקריים של עולם ה-Web 2.0 ותוכן הגולשים. לראיה, הרשת החברתית האמריקנית MySpace, המאפשרת לכל גולש לפרסם טקסטים, תמונות ווידאו, נקנתה על ידי תאגיד התקשורת Newscorp בלמעלה מחצי מיליארד דולר (יחד עם מספר חברות אחיות. אל תתנו לעיצוב המזעזע של חלק מעמודי המשתמשים של MySpace להטעות אתכם - מדובר באחד האתרים הפופולרים בעולם. אפשר למצוא באינטרנט גם רשתות חברתיות רציניות יותר הפונות גם לקהל המבוגר,המאפשרות לגולשים לפתח מערכת קשרים שיכולה לעזור בקריירה במקום אחד - ובו גם נכתוב לעתים את הגיגינו, נספר על סרטים ותוכניות שאהבנו, ונהיה מקושרים לחברים. כך, חבר יקשר לחבר, ויווצרו מעגלים נוספים של חברים של חברים וחברים של חברים של חברים.

המדריך הזה, מבוא לרשתות חברתיות, מיועד בעיקר למי שעדיין לא שם. אולי שמעתם על התופעה ואתם לא בטוחים במה מדובר ואם זה בכלל עשוי להתאים לכם.

הקשר בין רשתות חברתיות ו קידום אתרים התגבר מאד רק בשנים האחרונות. היכולת להפיץ תכנים ובאמצעותם להפנות גולשים באמצעות קישורים חוזרים לאתר היא מאבני היסוד של עקרונות קידום האתרים ולכן לרשתות החברתיות יש פוטנציאל רב כאמצעי להגדיל את חשיפת התכנים והגדלת הקישורים לאתר. על מנת להבין את החשיבות שגוגל רואה ברשתות החברתיות (למרות היריבות עם Facebook) ניתן להבחין בכמות האזכורים של עמודי פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות בעמודים הראשונים של כמעט כל תוצאת חיפוש שמתבצעת כיום ברשת.

ניתן לחלק את עומק השימוש ברשתות חברתיות לצורך קידום אתרים ל-3 רמות:

1. בניית עמודי פרופילים ברשתות חברתיות ושיתוף תוכן באמצעות בלוגים.
התחלת השימוש ברשתות חברתיות למטרות קידום אתרים נעשתה על ידי הפצת מידע באמצעות אתרי שיתוף תוכן כגון : Dig , Stubleupdate, Delicious  ו- Reddit.  קידום תוכן דרך הערוצים הללו , במיוחד   דרך משתמשים פעילים גרם להפצה מהירה של תוכן ועקב כך הגדלה משמעותית של הכניסות לאתר והקישורים שנוצרו אל האתר. עו בדה נוספת שסייעה לקידום האתרים באמצעות פורומים ובלוגים היא שאיכות התוכן שמשתמשים פרסמו בהם היתה ידידותית יותר לקוראים ופחות רישמית ומחייבת לעומת תכנים שפורסמו באתרי העיקרי של החברה, תוך  יכולת להוסיף הערות וטוקבקים. התפתחות התוכן שנוצר על ידי הגולשים משכה מצידה כניסות נוספות של גולשים שרצו להגיב גם הם, ו/או לראות מה אחרים הגיבו על ההערות שלהם.
 

2. אופטימיזציה של מדיה חברתית.
הבלוגים מהווים בד"כ צינור לאתרי התקשורת החברתית, כאשר הם   מאפשרים אופטימיזציה  של תוכן  לצורכי פתיחת טראפיק (תנועת חומר) ורכישת לינקים חדשים .

ככל שהתפתח התוכן בתוך הבלוגים והפרופילים החברתיים, הוא שימש בפני עצמו מקור שמושך תנועה של גולשים. חברות גילו שפיתוח ערוצים חברתיים  עוזר להם למשוך לאתר קהלי יעד חדשים שהתעניינו בתוכן שיש בבלוג.

האירועים האחרונים במזה"ת   מצביעים על הכוח שיש להפגנות המונים ולתפקיד שיש לאינטרנט ולרשתות החברתיות בעידן המודרני. כיום, יותר מאי פעם בעבר, הפלטפורמות של הרשתות החברתיות  כגון Twitter,  facebook  YouTube  ו-Flicker יכולים לגרום לאנשים לחבור יחדיו ולהביא לתוצאות בלתי יאומנות.

מעבר לכותרות, לשווקים המסחריים והפוליטיים בעולם יש הרבה מה ללמוד  מהשינויים המהירים והקיצוניים שאירעו במצריים, טוניסיה ובמדינות נוספות ברחבי האזור, במיוחד בכל הקשור למיתוג וקריאטיב.
 

הגדרת קבוצה
כל התנועות החברתיות, מקורן  בצורך אנושי אמיתי ומוגדר, כגון הכמיהה לחופש ממנהיגים עריצים, יצירת עתיד חדש לילדים, והיכולת לבטא דעות מבלי להיכנס לבית הסוהר.

גם עולם המותגים המסחרי מנסה לשייך למוצרים תיוג שיזוהה עם ערכים ואידאלים שהצרכנים היו רוצים לשייך לעצמם : יוקרה, חופש, מקובלות חברתית וכו. יצירת קשר בין צריכת המותג ותכונות אלו יכולה לייצר תנועות חברתית סביב המותג.

עם זאת, לעיתים קרובות מידי אנו רואים דוגמאות למותגים שמנסים ליצור תנועות חברתיות סביבם, באמצעות דיבור על עצמם בלבד. חלקים משתמשים ברשתות החברתיות  כלוח מודעות למסירת מסרים רצויים. אבל מדובר באסטרטגיה קלוקלת. חשיבותה של הטכנולוגיה הוא ביכולת שלה לענות על צרכים. הפוקוס צריך להיות בתחומי העניין של הלקוח, שאיפותיו, וחששותיו, וליצור התקשרויות שהופכות לתנועות שיוצרות ערך אמיתי עבור הצרכנים והמותג.


הבאז סביב שיווק במדיה חברתית מחייב כל עסק לבחון את עצמו ולראות האם האסטרטגיה העסקית שלו ושיטות העבודה שלו עדיין רלוונטים.

עפ"י מחקר שנעשה בארה"ב בשנת 2009 הושקעה כ – 800 מיליארד דולר על התאמת אתרי האינטרנט ושיטות העבודה הארגוניות ל מדיה חברתית . בשנת 2014 צפוי מספר זה לצמוח ל כ3מיליארד דולר.

דווקא על רקע המיתון העלמי בשנים האחרונות החלו להתבלט היתרונות של השיווק במדיה חברתית בשילוב קידום אתרים כדרך להפחית באופן משמעותי את הוצאות השיווק, כתחליף מיעיל לאמצעי פרסום אחרים , ולפתח שיח ישיר עם הלקוחות.

הנתונים הסטטיסטיים בנוגע להיקף שימוש המדיה החברתית הם מרשימים מאד :


- 50% ממשתמשי פייסבוק  נוהגים להכנס אליו מידי יום.
-    בפייסבוק יש כיום כ  350 מיליון משתמשים פעילים (כמעט כמו כל אוכלוסיית ארה"ב) , 100 מיליון הצטרפו רק בחצי השנה האחרונה,
-    בטוויטר יש כ 75 מיליון חשבונות משתמשים .
-    בflicker  יש כ  4 מילארד תמונות.

שיווק ברשתות חברתיות הוא תהליך שמטרתו משיכת גולשים לאתר דרך ערוצי רשתות חברתיות כגון Facebook , קפה-דה מרקר, Linkedin , Twitter ועוד.

שיווק ברשתות חברתיות נחשב לטכניקת שיווק חדשנית שיכולה להזרים לאתר תנועה איכותית של מבקרים, בעלות יחסית נמוכה. 

מי שמתעלם  מהאפקטיביות של הרשתות החברתיות משתייך לאחת משלוש קטגוריות : אלו שלא יודעים הרבה על רשתות חברתיות, אלו שמעוניינים אבל לא יודע איך להשתמש בה ואלו שלא מאמינים בתרומה של רשתות חברתיות לעסק שלהם.
ל-3 אלו מומלץ לנסות להפעיל קמפיין מוגבל בתקציב באזור המודעות הממומנות של Facebook ולחשוב שוב.

איך נעשה שיווק באמצעות רשתות חברתיות?

1.    לינקים = דירוגים טובים יותר במנועי החיפוש

כלל ידוע בתחום קידום אתרים שכאשר אתר מקבל כמות גדולה של לינקים טבעיים, קבועים מאתרים אמינים, הוא מפתח אמינות בעיני מנועי החיפוש. הוספה של "פתיונות" לשיתוף מידע באתר יכולה להגדיל בהתמה את כמות הקישורים שמפנים אל האתר ובהתאם לשפר את הדירוג שלו.

עבור אתר חדש שמתקשה להשיג לינקים , שיתוף ברשתות חברתיות ו"הצבעות אמון" מצד קהילת האוהדים הקיימת יכולה להיות מתורגמת מהר מאד למדד של מהימנות שיסייע בקידום האתר.

המונח Social Media Optimization), SMO) או "אופטימיזציה לרשתות חברתיות", הפך לאחרונה buzzword בתעשיית השיווק במנועי החיפוש. SMO מתייחס ליישום שינויים בעמודי המידע של החברה ברשתות החברתיות על מנת שניתן יהיה למצוא רותם ביתר קלות בתוצאות החיפוש השונות.

אופטימיזציה של הפעילות במדיה חברתית כגון YouTube, Facebook.Linkdin , נראית כרגע כאלטרנטיבה אטרקטיבית לשיווק באינטרנט. עלויות הפרסום הגבוהות בגוגל, גורמות ליותר ויותר חברות לחפש חלופה ו / או ערוצים נוספים להפצה של תוכן ואינטראקציה עם הגולשים. 

המטרה הסופית של כל מסע פרסום שיווקי היא להציג מוצרים או שירותים מול קונים פוטנציאלים רבים ככל האפשר. נכון לעכשיו, מאות מיליונים של חברים רשומים מאכלסים את הרשתות החברתיות ונהנים מהיכולת ליצור קהילות ייחודיות, בכל תחום שהוא. יכולת הפילוח על בסיס גיאוגרפיה, גיל ותחומי עניין הפכה להיות אלטרנטיבה לפרסום ממוקד באינטרנט.

בעוד שמנועי חיפוש מתפתחים וממשיכים לחפש דרכים לגיטימיות לקבוע דירוגים, מדיה חברתית ממשיכה להיות גורם חשוב יותר. למדיה החברתית יהיו שני יתרונות עיקריים : הראשון הוא האינטראקציה הברורה שמגיעה כאשר חברות נמצאות בקשר ישיר עם הלקוחות שלהם. היתרון השני הוא היבט האופטימיזציה למנועי החיפוש, כאשר לינקים במדיה החברתית ואינטראקציות ישפיעו הרבה יותר על דירוג האתר.

אופטימיזציה חברתית למנועי חיפוש (מונח חדש יחסית) מקיפה את הרעיון שלינקים ואינטראקציה במדיה החברתית משחקים תפקיד משמעותי בדירוג החיפוש של אתר האינטרנט. מנועי חיפוש, באופן עקבי, נותנים משקל דירוגי רב יותר לסוגי פעילויות הקישורים שמציעים מרשתות חברתיות, שכן יש בהם לכאורה אינטראקציה לגיטימית בין העסק לבין לקוחות הקצה וכן כי יחסית קשה לזייף את האינטראקציות הללו. מה זה אומר לגבי עסקים? זה אומר שגם אם חברה לא מרוויחה שום הטבה נתפסת מפוסטים בפייסבוק או מטוויטים חוזרים בטוויטר או ממנויי יוטיוב, קיימת הטבה עצומה מבעלות על חשבונות פעילים במדיה החברתית.

כיצד עסקים יכולים למנף את היתרונות העולים מאופטימיזציה חברתית למנועי חיפוש? הנה 10 (וחצי!) רעיונות לאופטימיזציה חברתית למנועי חיפוש שכל עסק יכול ליישם:
1. שימוש בשמות מותגים בפוסטים- שימוש במותג שלך מדי פעם בפוסטים יסייע לגוגל לקשר את המותג שלך לפרסומי מילות המפתח שלך. פוסטים ממותגים גם יאפשרו לכך שיהיה סביר יותר לקשר את הפרופילים החברתיים שלך לשם החברה שלך, מה שעוזר לחברות עם כל סוג של מוניטין של בעיות ניהול.

2. קישור החשבונות החברתיים שלך מעמוד הבית שלך- בזמן שגוגל זוחל באתר שלך ויבחין בקישורים חברתיים, הוא מיד יקשר את הפרופילים החברתיים ההם לאלה של החברה שלך. פוסטים שיגיעו מהחשבונות הקשורים האלה יסייעו לך לדרג מילות מפתח ספציפיות שיופיעו לעיתים קרובות בפוסטים. ל"גוגל פלוס" גם קיים תהליך משלו לתקף אתר עם חשבון עסקי.

קידום באמצעות רשתות חברתיות
פעילות פרסום ברשתות חברתיות צוברת תאוצה הולכת וגוברת , ונתפסת כאסטרטגיה חדשנית להחיות את המותג ולטפח קשרי לקוחות עם קהלים צעירים. רק לאחרונה דווח כי רשת facebook עברה את גוגל במספר הגולשים המבקרים בה ביום. ועם הצלחה שכזו קשה להתווכח. מעבר לחשיבות של החדשונות השיווקית, לפעילות ברשתות החברתיות נודעת חשיבות גם לקידום האתר בתוצאות של מנועי החיפוש. המהירות שבה המידע מופץ דרך הערוצים החברתיים מסייעת לחולל מספר עצום של קישורים במהירות. קישורים אלו מגדילים את רמת החשיפה של האתר לגולשים חדשים ומשפרים  את רמת הדירוג שהוא מקבל בתוצאות חיפוש רלוונטיות.
 
בפעילות שיווק באמצעות רשתות חברתיות, נהוג לכלול מספר סוגי פעילויות :

1. הפעלת בלוג באתר החברה ו/או ברשת בלוגים ציבורית - ישנם בלוגים רבים שמנהלי חברות מפרסמים באתר החברה שלהם ו/או ברשת בלוגים ציבורית ובו הם משתפים בהתלבטויות אישיות וניהוליות שהם חווים ביום-יום. בלוגים אישיים כאלו מושכים גולשים רבים בעיקר במגזר העסקי הרלוונטי, שכן יש בהם תמיד יותר ידע "עסיסי" על המתרחש בתעשייה מעבר למידע שנמסר במסגרת הודעות לעיתונות ובדוחות הכספיים.יתרה מכך, מידע שגולשים ימצאו בו ערך, יתויג באמצעותם באתרי social bookmark כגון digg, twiter ואחרים, דרך שיגרום להפצה ויראלית נוספת של המאמר באתרי שיתוף תכנים נוספים.
 
2. השתתפות פעילה בפורומים מקצועיים - מתן חסות לפורום מקצועי, שבמסגרתו מומחה החברה עונה על שאלות מקצועיות שמפנים לו הגולשים. לכאורה מדובר בייעוץ חינם, יחד עם זאת יועץ מקצועי חכם ידע להפנות לקוחות פוטנציאלים לייעוץ נוסף במשרדו.

3. הפצת תוכן כגון סרטים, מאמרים, מצגות, באתרי שיתוף תכנים - כגון: you-tube, articale.co.il, Flix. שיתוף תכנים היא למעשה פעילות שדומה ליחסי ציבור שבה הגולש צופה במידע עסקי/בידורי, ואגב כך נחשף לפעילות החברה.

dreamview-seo.co.il

צרו קשר

משכית 22, הרצליה פיתוח

09-9514276

09-9514025

info@dreamview.co.il

אודות

Dreamview הינה בעלת ניסיון של מעל 5 שנים בתחום בנייה וקידום אתרים.
בראיה שלנו קידום אתרים הוא מכלול של שירותים שראשיתו בהבנה טובה יותר של החברה ,יתרונותיה וקהל לקוחותיה.
מטרתו העיקרית של תהליך קידום אתרים היא הגדלה מתמדת של כניסת גולשים שמחפשים מידע ושירותים אודות מוצרים ושירותים שהחברה שלך מספקת.