האינטרנט פתח אפשרויות שיווק נרחבות מאד בפני עסקים קטנים כגדולים . היכולת ליצור קשר אינטראקטיבי בו זמנית עם מאות ואלפי אנשים ולקבל מהם פידבק מיידי יצרו אתגרים שיווקיים בעלי פוטנציאל רב. שיווק במנועי חיפוש ושיווק ברשתות חברתיות הם מהאסטרטגיות הבולטות כיום בתחום השיווק המקוון על מנת למשוך תנועה איכותית של גולשים לאתרים. מאמר זה דן בהבדלים בין השיטות וכן בשאלה מתי כדאי להשתמש בכל אחת?  
 
מהו שיווק במנועי חיפוש?
בדרך כלל המטרה של שיווק במנוע חיפוש (SEM) היא לפתח תנועה רלוונטית לאתר באמצעות הצגתו בתוצאות גבוהות שקשורות לביטויי חיפוש נבחרים.  שיפור הדירוג יוצא מנקודת הנחה שגולשים שמעוניינים במוצר או בשירות כמו שלך מתחילים את החיפוש שלהם באינטרנט במנועי החיפוש ונוטים להכנס למספר מצומצם של אתרים שנותנים פתרונות לצורך שלהם.
 
שיווק במנועי חיפוש (SEM ) כולל שני ענפים : קידום אתרים (SEO) וקישורים ממומנים (adwords או PPC ). קידום אתרים הוא מתודולגיה שמטרתה לשפר את דירוג באזור  התוצאות ה"רגילות" של מנועי החיפוש, בעוד שקישור ממומן הוא למעשה מודעה בתשלום שמופיעה באזור ( Sponsored Links ) בעמוד תוצאות החיפוש. על היתרונות והחסרונות של שתי השיטות ניתן לקרוא במאמר ההבדל בין קידום אורגני וקידום ממומן.
 
SEM הוא מגזר הפרסום הצומח ביותר באינטרנט. יותר ויותר חברות מבינות שכדי שהחברה שלהם תוכל לממש את הפוטנציאל העסקי באינטרנט , הן זקוקות לתנועת גולשים איכותית , ועל כן תקציבי השיווק באינטרנט עולים בקצב מהיר בכל מגזרי העסקים. 

היתרונות של שיווק באמצעות מנועי חיפוש :
1. הדרך העיקרית שאנשים משתמשים למציאת מידע - סקרים רבים מראים כי מנועי החיפוש הם השיטה הפופולרית ביותר כדי למצוא אתרים. יותר מ 80% ממשתמשי האינטרנט מסתמכים על מנועי חיפוש כשיטה המועדפת עליהם לאיתור אתרי אינטרנט.
מעל 75% ממשתמשי האינטרנט משתמשים במנועי חיפוש מדי יום. לצורך ההשוואה שיעור בדיקת הדואר האלקטרוני מידי יום היא - 81% . בגוגל בלבד יש כ 300 מיליון חיפושים מידי יום!  לעומת כ 90 מיליון בלבד בשנת 2006. אין ספק כי מנועי החיפוש הם הכלי העיקרי של אנשים לחפש מידע בכלל ובאינטרנט בפרט.

2. תנועה רלוונטית בעלת מוכנות לקנות - גולש שמבצע חיפוש לגבי מידע מסויים נמצא ברמת בשלות מסויימת לבצע עסקה. כאשר הוא משתמש בביטוי חיפוש כללי,  למשל "חנות ספורט" הוא נמצא בשלב ראשוני של איתור מידע . כאשר הוא מחפש מידע מדויק כמו "חנות ספורט שמוכרת נעלי נייק בת"א" , הוא נמצא בשלב בשלות גבוה מאד. מפגש עם הלקוח בכל אחת מהנקודות הללו ובעיקר בשלבי הבשלות המאוחרים הוא קריטי להגדלת המכירות באמצעות אתר האינטרנט.

3. יעילות גבוהה לעומת צורות פרסום אחרות - ההערכות בענף האינטרנט מדברות על כך כי יש פי  5 - 6  עסקאות שנסגרות מתנועה שמגיעה ממנועי חיפוש לעומת נפח תנועה דומה שמגיע מפרסום באנרים. שיעור ההמרה של שיווק באמצעות מנועי החיפוש גבוה לעומת כל צורת פרסום אחרת. זו הסיבה שמשנה לשנה יותר ויותר תקציבים עוברים לאינטרנט על חשבון מדיה מסורתית אחרת. 

מהו שיווק ברשתות חברתיות?
שיווק ברשתות חברתיות שונה בתפיסה העקרונית של הגורם שממליץ לגולש לבקר באתר אחר שאותו רוצים לקדם. בעוד שבפעילות SEM הממליץ הוא מנוע חיפוש עפ"י אלגוריתם שמתיימר להיות אובייקטיבי - הרי שהגורם הממליץ בשיווק באמצעות רשתות חברתיות הוא החברים האחרים ברשת, אשר מקיימים בינהם אינטראציה של שיתוף והחלפת מידע ודעות שהא גורם סובייקטיבי לחלוטין, אבל בגלל תחשת הקהילה וה"חברות" גם מהימן יותר בדר"כ.  
נהוג לאמר כי בעוד קידום אתרים עוסק במשיכת תנועה כמותית , הרי ששיווק ברשתות חברתיות עוסק בבניית מותג ובפיתוח אמינות ומהימנות בקרב קבוצה מצומצת ומובחנת יותר של גולשים. אחת התופעות הנלוות של שיווק ברשתות חברתיות הוא הסיועלפעילות קידום האתר מאחר והפעילות שמסגרתה מיוצר תוכן שמוצג ומשותף לגורמים נוספים לרבות ההפניות לאתר הראשי של החברה, נסרק גם ע"י מנועי החיפוש ומסייעים גם לקידום האורגני של אתר החברה. 

נהוג לכלול בפעילות שיווק את הפעילויות הבאות :
בלוגים - בלוג הוא אתר אישי מקוון שנועד לשתף גולשים בנושאים אישים, מחשבות, פרשנות אישית וכו. בשל היותו של הבלוג מעין יומנן אישי שהכותב משתף עם הציבור, והוא עוסק בד"כ בנושאי אקטואליה הוא זוכים לפופולאריות רבה ודירוגים מצויינים במנועי חיפוש. בלוג מאפשר לגולשים להוסיף תגובות והערות משלהם , דבר שמעשיר עוד יותר את הדיום והתוכן של הבלוג.

פורומים וקבוצות דיון - מקור הביטוי פורום הוא - כיכר השוק ברומא העתיקה. פורום באינטרנט הוא מקום מפגש לדיון ציבורי פתוח. אתרי פורומים מאפשרים שיתוף ודיון ברעיונות, מחשבות, שאלות מקצועית בין החברים הרשומים בפורום. 

אתרי שיתוף - אתרי אינטרנט המשמשים לאחסון ולשיתוף תמונות, קבצים, מצגות, תמונות, וידאו. המשתמשים יכולים להעלות את הקבצים לאתר ולהציג אותם לכל הגולשים באתר או לחברים מוגדרים בעלי הרשאה. 

ישומונים לרשתות חברתיות - יישומון (widget ) הוא מונח המתייחס לאפליקציות אינטרנט המציגה או מספקות מידע באמצעות ממשק גרפי נוח לשימוש. השימוש ביישומונים הופך יותר ויותר פופולארי במדיה החברתית לצורך יצירת אפליקציות מידע בתחום חדשות, סקרים, תגובות , משחקים וכו.

אתרי תיוג - אתר תיוג חברתי הוא מונח המתאר אתר ארכיון בו הגולשים יכולים לשמור ולשתף אחרים בתכנים שהם שמצאו ברשת. אתרי התיוג הפכו פופולאריים מאוד בשנים האחרונות, מאחר והם נותנים למשתמשים כלים לנהל ולשתף אחרים באתרים המועדפים שלהם. בין אתרי התיוג המובלים : twitter, digg, del.icio.us  ועוד.

היתרונות של שיווק ברשתות חברתיות
אין צורך בהבנה טכנולוגית - כדי להתחיל בפעילות של שיווק ברשתות חברתיות כל אחד יכול לפתוח לעצמו כרטיס בפייסבוק או בלוג ולהתחיל לשתף את המבקרים במחשבות, רעיונות, הצעות ולקבל אליהם תגובות.

- יכולת תחזוקה עצמית - אין צורך במתכנת שיעלה תכנים לרשת או יכתוב אותם בפורמטים מסויימים. פרסום התכנים נעשה באמצעות ממשקי משתמש נוחים שכל אפליקציה חברתית בונה כדי להקל על השימוש בה.

- בניית מותג ומוניטין באינטרנט -  השתתפות בפורומים מקצועים והפצת מאמרים ברשת, מאפשרת לכל בעל מקצוע להציג עצמו כבר סמכא בתעשייה בה הוא עוסק ולבנות מונטין של יועץ אמין שמסוגל ליצר פתרונות איכותיים עבור הצרכים של הלקוחות שלו. 

- חובת השקעה בתוכן איכותי - הסיבה היחידה שגולשים יסכימו להגיב ולשתף את חברים שלהם את תכנים שלכם היא שהתוכן יהיה מעניין/מצחיק/אקטואלי - או בשפת האינטרנט - תוכן איכותי.

מה מתאים לעסק שלך?
התמהיל שמתאים לכל חברה, משתנה בהתאם למטרות ולתקציב. עסקים בעלי תקציב מוגבל יסתפקו בקידום אתרים במספר בודד של ביטויים ובפתיחת בלוג באתר שלהם. 
ככל שהתקציב מאפשר זאת, אפשר לקדם כמות גדולה יותר של ביטויים ולהתחיל ליצור נוכחות במספר גדול של רשתות חברתיות ופורומים. 

 עסק קטן או ביננוני יכול להשקיע לפחות 10-20 שעות בשבוע בעדכון תכנים ברשתות החברתיות. מדובר באסטרטגיה יקרה מבחינת משאבים והיקף השעות שהיא דורשת הוא נרחב ולכן היא אינה בהכרח האסטרטגיה שיוכלה להתאים למטרות של כל העסק.