לאלו מכם שמושג שיעור המרה באינטרנט חדש להם, מאמר זה יכול לשמש כשיעור מבוא.

מהי המרה?
שיעור המרה מתייחס לפרופורציה של אנשים שמחליטים לבצע פעולה באתר מבין אלו שהגיעו לאתר. הפעולה הננקטת יכולה להיות רכישה של מוצר  או פניה לבקשת מידע נוסף. אתר האינטרנט הוא משאב של החברה, וכמו כל משאב אחר, הוא אמור לספק את התשואה על ההשקעה. אחד היתרונות של תחום קידום אתרים ושיווק באינטרנט הוא שקל מאד למדוד בצורה ברורה את תוצאות הפעילות.

ישנן 3 דרכים עיקריות לקבל הכנסות מאתר אינטרנט :
• קבלת פניות מלקוחות פוטנציאלים דרך האתר (לידים) 
• מכירת מוצרים כאשר מדובר באתרי מסחר אלקטרוני
• שטחי פרסום מניבים - באנרים, תוכניות שותפים

אלו הן הפעולות העיקריות שעוזרות להביא הכנסה ממשית מהאתר. כאשר אחד מהבקרים פונה/קונה/ לוחץ על מודעת פרסום של צד ג', הרי שמדובר בהמרה חיובית של תנועת גולשים > לכסף.

איך מחושב יחס ההמרה?
כדי לחשב את יחס ההמרה של האתר, יש להגדיר 2 מדדים עיקריים: ראשית, מספר המבקרים שנכנסים לאתר, ושנית כמה מהם ביצעו המרה. לאחר מכן המתמטיקה פשוטה:היקף הכנסות או מספר פניות / מספר המבקרים = יחס המרה.
לאחר שהצלחנו ליצור ערך מספרי שמאפיין את כל האתר, ניתן להמשיך ולנתח את יחס ההמרה של עמודים נבחרים באתר או של מוצרים נבחרים באתר  ולהבין טוב יותר את תפקודי האתר על מנת ליצור תוכנית עבודה לשיפור הביצועים של האתר.

לשם השוואה, באתר מסחר אלקטרוני יחס המרה טוב נע בין 0.3% - 0.7% , ואילו באתר תדמיתי שנועד לאסוף פניות מלקוחות פוטנצאלים יחס המרה טוב הוא 1%-2% (כמות פניות ביחס למבקרים) .

מה צריך לעשות כדי לשפר את יחס ההמרה?
• שיפור איכות התנועה שמגיעה לאתר. תהליך זה מחייב להיות יותר בררניים לגבי מקורות התנועה לאתר. סביר להניח כי האתר שלך מקודם באמצעות תוכנית adwords, קידום אתרים אורגני , פרסום ברשתות חברתיות , תוכנית שותפים או כולם יחד. סביר להניח כי אתה משלם עבור מבקרים אלה (למרות שבחלק מהאפשרויות חישוב המחיר לגולש אינו ברור כ"כ כמו בתוכנית google adwords). ישנם היום כלים מתקדמים ב google analytics שמאפשרים למדוד יחס המרה של כל אחד מהמקורות הללו. שיפור איכות התנועה עשויה לחסוך לך כסף בעלויות השיווק של האתר ולשפר את ההכנסות ממנו.

להלן מספר טיפים שימושיים :
• מומלץ לשפר את הנראות הגראפית ונוחות השימוש באתר. לא קל לקבוע מהו עיצוב ש"עובד" לעומת עיצוב ש"אינו עובד". לרוב מדובר בספקולציות, אם כי לכולנו יש אינטואיציות ותובנות בנושא.  יחס עם זאת מדדים שמצביעים על יחס המרה נמוך, ושיעור נטישה גבוה (מעל 60%) , הינם סיבה מספיק טובה להתחיל תהליך של שינוי.
תכנון טוב יותר של תהליך הגלישה באתר, וצמצום מספר הקליקים הנדרשים כדי להגיע למידע איכותי הוא יוזמה שתמיד טוב לקדם אותה ולא רק כשיחס ההמרה השתנה לרעה. הגולש שלך, בדיוק כמוך, אין זמן מיותר, והוא לא רוצה לבזבז את הזמן שלו על שיטוט מיותר באתר שלך. כאשר ניגשים לתהליך שינוי גראפי , כדאי תמיד לזכור מיהו קהל היעד ולכוון אליו את המסרים הגראפים והמילוליים. גולש שירגיש יותר "בבית" ייטה להרגיש בטוח יותר שמי שעומד מאחרי האתר באמת מבין אותו. 
 
• בניית אמינות ושיפור מרכיבי ה"קריאה לפעולה" - בניית מותג היא תהליך שלוקח שנים , אז איך אפשר לבנות אמינות ברגע? ובכן מדובר בתהליך לא קל , אבל לא בלתי אפשרי. הצגת רשימת לקוחות מרוצים, פרוטפוליו של פרויקטים שבוצעו, מותגים יידועים שאתה עובד /משתף פעולה איתם. הם השלב הראשון לשבור את הקרח. השלב הבא הוא לחשוף עד כמה שאפשר את הידע המקצועי שלך באמצעות מאמרים ופורומים מקצועיים שמנוהלים באתר. לאחר שהתרשמו מהמידע המקצועי שאתה מספק ומאיכות הלקוחות שכבר עובדים איתך, זה הזמן המתאים לגרום להם לפנות אליך. קצר להם את הדרך של העכבר אל הלינק של צור קשר והוסף כפתור בולט או טופס קצר למילוי בצד של כל עמוד. באתרי מסחר אלקטרוני חובה להוסיף חיווי של  SSL ואזור שירות לקוחות פעיל שיש בהם להפחית את החשש של הגולשים להתקשר מסחרית עם החברה שלך.

• טיפול בנקודות כשל - היכן הם נוטשים ?
כלי הסטטיסיטה של היום יודעים להצביע בברור על נקודות הכשל באתר - עמודים ששיעור הנטישה (Bounce Rate) שלהם גבוה.

- טיפול בנטישה מעמוד דף הבית -( נטישה בשיעור שגבוה מ 50% נחשבת נטישה ביחס גבוה)
מרבית הגולשים הנוטשים כאשר הם מגיעים לדף הבית עושים זאת כי המסר שמועבר ממנו לא ברור או לא מושך אותם. ייתכן  גם כי לא ברור להם באמצעות כלי הניווט הקיימים באתר, איך הם יוכלו להגיע ממנו למידע שנחוץ להםף ולכן הם עוברים לאתר הבא ברשימה כדי למצוא את מבוקשם.

- נטישה מעמוד תוכן / עמוד מוצר -( נטישה בשיעור שמעל 45% נחשבת נטישה ביחס גבוה)
לקוח שהגיע לעמוד מוצר, הוא לקוח "בשל" יותר ולכן כדאי להשקיע יותר במיפוי הסיבות לנטישה. ייתכן והגולש מעריך כי רמות המחיר שלך גבוהות מידי , או כי המידע שניתן על המוצר, לקוי וחסר ולכן הוא עלול לסכן את כספו. הוספת תמונות ברורות, הרחבה בנושא המפרט הטכני, תנאי שירות ואחריות . יכולים לשפר פלאים את שיעור הנטישה. כאשר הנטישה מתרחשת בעמודי תוכן כגון מאמרים הרי שיתכן ועמודים אלו מושכים גולשים שאינם רלוונטים דרך מנועי החיפוש ויש צורך בהתאמה אחרת של ביטויי החיפוש בעמוד, או שהגולש מעריך כי התוכן אינו מספק ולא מקצועי.  השקעה בכתיבת תוכן איכותי היא תמיד השקעה משתלמת וכדאי למפות את העמודים שדורשים שדרוג ולא לחסוך בכך.

- נטישה מעמוד עגלת קניות / טופס צור קשר - (נטישה בשיעור מעל 35% נחשבת נטישה ביחס גבוה)
נטישה בשלה הזה, משולה להפסד כספי שאפשר לרשום בדוחות הכספיים. גולש בוחר לנטוש את עגלת קניות בדר"כ בשל סיבות טכניות של קושי במילוי פרטים, הוספת עלויות משלוח/מיסים שלא הופיעו בשלב קודם, מחיר מבצע שכתוב באתר ולא התעדכן בעגלת הקניות , איטיות בתקשורת עם חברת כרטיסי האשראי לאישור העסקה, וכו.
הפתרון המיידי הוא להוסיף אופציה להשארת מספר טלפון על מנת שנציג החברה ייצור קשר מיידי עם הלקוח, לאחר השלמת העסקה בטלפון , לתשאל את הלקוחות מה היו הסיבות שביגנן הם ביקשרו שיתקשרו איתם ולא העדיפו לסיים את התהליך בתשתית שיש באתר.