ניתוח תוצאות




מקצוע קידום האתרים הינו יחסית חדש בעולם העסקים המודרני. מרבית בעלי העסקים אינם בקיאים בכל הטכניקות והפעילויות שנדרשות לקידום אתרים, אולם יחד עם זה יש צורך בקביעת יעדים למדידת אפקטיביות פעולת קידום האתרים ומדידת יחס עלות תועלת הנובעת ממנה.

מדידת הגדלת התנועה לאתר והגדלת המכירות / פניות ליצירת קשר

לכאורה מדובר במדדים מאד ברורים שעומדים בראש סדר העדיפויות של פעילות קידום האתרים.

יחד עם זאת מדובר בנושא מאתגר - שכן כמות הפניות לאתר יכולה להשתנות כתוצאה ממספר גורמים שאינם בהכרח הדירוג בתוצאות החיפוש. הדוגמא הפשוטה היא שינוי במונטין החברה / השקת מוצר חדש/שירות לקוי למוצרים חדשים/כניסת מתחרה חדש ואגרסיבי, יכולים לשנות את כמות הפניות דרך האתר ללא קשר למיקום ולמספר הגולשים שנכנסו לאתר. כלומר שינוי בהיקף הפניות הוא פונקציה מורכבת יותר שמושפעת לא רק מפעילות קידום האתרים.

קביעת מטרות מוגדרות לקידום במנועי חיפוש: תזמון ומשמעותיות.

קביעת יעד של "הגדלת היקף התנועה ממנועי חיפוש" או "שיפור הדירוג ביטויים ספציפיים"  היא קביעה שגויה, שכן היא חסרת משמעות ללא ההקשר הכולל של השינוי. השאלות שצריך לשאול הן :

•    האם ניתן להגדיל את תנועת הגולשים ובאילו ביטויים או מילות חיפוש?  בתוך כמה זמן?

•    כמה חזקים המתחרים שמדורגים בתוצאות הראשונות. כמה back links מפנים לאתר שלהם ובתוך כמה זמן ניתן להשיג כמות דומה? 

•    האם תנועה ממנועי חיפוש כוללת גם תנועה אורגנית או  גם תשלום לפי קליק? באילו ביטויים כדאי להשקיע יותר בקידום אורגני ובאילו להסתפק בתשלום לקליק.

•    האם יש יעד לשיפור יחס ההמרה של מספר פניות/ מכירות ביחס לגידול התנועה. האם יש באתר מספיק "פתיונות" שמושכים גולשים להשאיר פרטים/לבצע רכישה ניסיונית?

  

מטרה משמעותית יותר תוכרז כך: " עד דצמבר 2010 להגדיל באופן חודשי את המכירות/פניות  דרך קידום במנועי חיפוש (אורגני ו/או ממומן) ב 50% על השנה הקודמת".

מטרת הדוגמא הזו מגדירה תקופה של זמן, קו בסיס של השוואה כדי למדוד את ההצלחה וערך מספרי מוגדר כדי להשיג. לכל מי שמעורב צריך להיות ברור הנושא של ההישגיות או הכישלון כדי להשיג את המטרה, הגורמת לדיון קל יותר על מהלך התיקונים והגדרה מחדש של ציפיות ( בין אם אלו הן ציפיות גבוהות או ציפיות נמוכות).

איך לקבוע מטרה הגיונית של קידום במנועי חיפוש?

כדי ליצור מטרה מציאותית, חייבים לקבוע תאריכים אשר על-פיהם ניתן יהיה לעמוד במטרות, קו בסיס כדי למדוד את המטרות וערכים שבהם צריך למדוד את המטרה, כדלקמן:

* תאריך היעד -  בראש ובראשונה, יש לקבוע תאריך שיתבסס על השכיחות שבו האתר נסרק ע"י מנועי חיפוש. אם האתר שלך נסרק כל שבועיים, הרי שציפיה להשיג תוצאות משמעותיות בתוך חודש אינן מציאותיות. אפילו אם העמוד הבית נסרק פעם ביום, הרי שהשפעת השינויים והקשושינויים בכל יתר הדפים , קשורים פנימיים ושינוי מבנה האתר יכולים לקחת בין 30-90 ימים כדי להניע תוצאות. קישורים חיצוניים נוטים להירשם באופן מהיר יותר.

* נקודת ההתחלה של המדידה - יש לוודא שתקופת הזמן שאתה בוחר למדוד תוצאות הינה מייצגת. קביעת קו בסיס כמו עונת השיא של המכירות תיצור מראית עין שכביכול מאמצי הקידום במנועי חיפוש פוגעים בתוצאות אפילו אם האתר מתנסה במיתון עונתי טיפוסי. המדידה בשנה אחרי שנה או ממוצע של חודשים רבים יבטיחו שקו הבסיס הינו מייצג יותר.

* מספר פניות/ היקף מכירות - זו השאלה הקשה ביותר - לאיזו צמיחה אפשר לצפות? זה תלוי לחלוטין כמה טוב האתר מתפקד כיום. גורמים כגון: הזדמנות לצמיחה בשוק מילות המפתח, התגברות צפויה בתחרות  בין מתחרים, כולם ממלאים תפקיד בקביעת הציפיות.

מדידת מטרות הקידום במנועי חיפוש.

לאחר שהמטרה נקבעת, תקבע כיצד היא תימדד . אילו נתונים יאספו ואלו כלים ידגימו את הביצוע של המטרה? באיזה תדירות הנתונים יימדדו כדי להעריך את ההתקדמות. מה קו המגמה הצפוי ?   אילו אבני דרך צריך להציב כדי להבטיח שמהלכי התיקונים שמתרחשים אם מגמת הקו המצופה אינה מופיעה?

באופן מינימאלי, אתה צריך לקבוע אם המטרה הושגה ואם לא מה היו הסיבות. מדידת הביצוע שלתהליך קידום אתרים היא כאמור נושא מורכב אולם מעקב אחרי מגמת השינוי ועמידה באבני דרך שנקבעים עם האתרים, הם כלי חיוני להבנת האפשרי והבלתי אפשרי מבחינת גידול בתנועה בפרק זמן נתון. 

למנועי חיפוש. להלן מספר עקרונות ועצות המסייעים בכתיבת תוכן שיווקי