כלל ידוע לכל מי שעוסק בתחום השיווק באינטרנט כי מעטים הם הגולשים שמסתכלים על תוצאות חיפוש שנמצאות מעבר לעמוד הראשון. המהדרין יגידו שתוצאות מעבר ל 5 התוצאות הראשונות בגוגל היא כבר לא מעניינת. 

האמת שיש כאלו שמסתכלים מעבר לתוצאה 5, אבל הם מעטים. מחקר שנעשה בארה"ב ע"י חברת  הפרסום "צ'יקיטה" מראה מיקום בתוצאה הראשונה בגוגל מניב פי שתיים יותר תנועה מזו של התוצאה השניה. מחקר עדכני יותר מראה שיש הבדלים קצת פחות משמעותיים  בין מקום ראשון לעמות מקומות שני ושלישי, אבל מציין כי המקום הראשון פוקד את רוב תשומת הלב המתקבלת מהקליקים. לפני שמגיעים למסקנה כי כל מקום מלבד המקום הראשון הוא כשלון, ישנן כמה נקודות ששווה לקחת בחשבון.

חווית המשתמש מאותה שאלת חיפוש יכולה להשתנות מאוד מאדם אחד לשני. השינויים הללו מבוססים על ביטויי החיפוש עצמם, המיקום הגיאוגרפי של המחפש, האם המחפש משתמש בשירותים אחרים של גוגל כגון גוגל פלוס או GMAIL ועוד. כאשר חברה שוקלת את "הדירוג" שלה בתוצאות החיפוש, היא צריכים להבין שהתוצאות שהלקוחות שלה ראים יכולות להיות שונות ממה שהיא רואה בעיקר אם מדובר בלקוחות שנמצאים במדינות שונות או שהן עושות שימוש שונה בחיפושים בגוגל.

אופן מסורתי, קידום אתרים או אופטימיזציה למנועי חיפוש התמקד במיטוב תוכן וביצירה של לינקים למטרה של השגת יתרון בתוצאות חיפוש. המיקוד היה על מיקומים במנועי חיפוש מאשר על מיטוב חווית החיפוש של המשתמש.

כיום פעילות בשיווק באינטרנט עושה שימוש בקידום אתרים במנועי החיפוש על מנת ליצור חיבור בין תוכן המותג ובין ביטויי חיפוש בעלי קונטקסט רלוונטי שנמצא בשימוש ע"י הגולשים. המשמעות היא שיש צורך להשקיע בתוכן איכותי והרבה ממנו. תוכן הוא הסיבה שמנועי חיפוש קיימים והוא גם מה שמעודד בדיעבד שיתופי מידע באמצעות הרשתות החברתיות. מנועי חיפוש רואים יודעים כיום לתת משקל גם למספר השיתופים שלו זכו עמודי תוכן ברשתות החברתיות ולקחת זאת בחשבון בבואם לדרג את האתר באינדקסים שלהם. 

כיצד תחום קידום האתרים במנועי חיפוש השתנה בשנה האחרונה? מה חשוב עכשיו לצורך הקידום בגוגל?

במשך השנה האחרונה, גוגל (ולמען הדיוק גם בינג ) עשתה שינויים משמעותיים בכך שהוסיפה לאלגוריתם שלה פרמטרים שמתייחסים גם לפופולריות של התוכן במדיה החברתית. גוגל החלה ליישם סדרה של עדכונים תקופתיים בשם  "פנדה" ו "פינגווין" כדי להגיע לקדם נושאים שהגולשים "מדברים" עליהם בעמודי המדיה החברתית שלהם לבין תכנים שמקודמים באמצעות לינקים חסרי תוחלת. מקדמי אתרי רבים מדווחים על עליה בתוצאות הדירוג של תכנים שגם זכו לשיתופים במדיה החברתית כגון פייסבור וגוגל פלוס וגם ברשתות חברתיות אחרות. לפיכך מנהלי שיווק באינטרנט  צריכים לדאוג ליותר תוכן יצירתי, ופעילות במדיה חברתית.

האם עדיף להשקיע באיכות או בכמות של תוכן ומאמרים באתר?
הגישה שהיתה נהוגה במשך שנים בתחום קידום האתרים גרסה כי כמות של תוכן היא מרכיב עיקרי ביכולת לקדם אתר. השינויים האחרונים בגוגל, שמים דגש רב יותר על תוכן איכותי מול כמות תוכן בדרך לשיפור המיקום בתוצאות החיפוש. תוכן איכותית "דואג" לגולשים ולכן הוא מעניינו של מנוע החיפוש. 

האם אנשים יחפשו יותר תכנים בתוך הרשתות החברתיות ופחות במנועי חיפוש בעתיד? 
הדרך לקידום מכירות באינטרנט היא כבר לא לינארית : חיפוש בגוגל > מציאת תוצאת חיפוש > עסקה. אנשים נכנסים כיום לפורומים מקצועיים, אתרי השוואת מחירים, אתרי המלצות, קבוצות דיון ברשתות החבתיות בכדי לקבל החלטות מושכלות. בין היתר התוכן שמרוכז בפלטפורמות אלו מקודם בפני עצמו בתוצאות חיפוש של גוגל. המשמעות היא שגם אם חשיבות מנועי החיפוש תפחת מעט, החישבות של פיתוח תוכן איכותי תלך ותגדל ובכל מקרה תדרש השקעה גוברת בחוויה שיחווה הצרכן לאורך תהליך החיפוש והקניה.

דוגמא מצוינת היא כגולש שמחפש מסעדה. עד לא מזמן הוא היה מחפש אותה לפי הסגנון המועדף עליו בגוגל ובדר"כ מגיע אליה דרך אינדקסים כמו rest ו 2eat. היום קיים עושר רב של תמונות שגולשים מעלים לכרטיסים שלהם ומשתפים בחוויות ההביקור במסעדות שהן חוו. החברים של אותם גולשים שמתרשמים מהתמונות מחפשים את המסעדות והכתובות שלהן ו/או האם יש קופונים רלוונטים אליהן , בגוגל. המשמעות היא שחווית הלקוח מייצרת תוכן שמייצר תנועה של גולשים חדשים דרך ערוצים חדשים. לכן בכל מקרה חברות צריכות לפתח ולקדם את הפעילות ברשתות חברתיות כפעילות משלימים לקידום האתרים הקלאסי.