למבנה עמוד האתר יש השפעה רבה בשיפור תוצאות קידום האתר במנועי חיפוש . למרות שמדובר בהיבט בסיסי של קידום אתרים, ישנה נטיה להזניח אותו לעיתים קרובות. בדרך כלל מדובר בשינוי די מורכב ויקר אם הוא לא נעשה היטב מלכתחילה.

פריסת האתר היא למעשה הדרך שבה מנועי החיפוש מבינים את שכבות המידע עליהן האתר בנוי. החלוקה לקטגוריות , הקישוריים ההדדיים בינהן, מיקומו של כל דף בהיררכיית הדפים - כל אלו יוצרים חשיבות פנימית בין הדפים בתוך האתר. קטגורייה שממוקמת לפני קטגוריה אחרת בתפריט, נחשבת "חשובה" יותר בעיני מנוע החיפוש , וכך גם דף שיש אליו קישור מעמוד הבית לעומת דף שקבור עמוק בתוך האתר. תשומת לב לעובדות אלו הינה חלק אינטגראלי מתהליך האופטימיזציה של האתר.

למה כדאי לשים לב בתכנון אתר אינטרנט?
 
1. פריסה מלמעלה למטה - ככלל, כאשר טקסט כלשהו מופיע קרוב לחלק העליון של העמוד הוא מקבל חשיבות גדולה יותר בהבנת הקונטקסט של העמוד. חשוב מאד להשתמש בכותרות העמוד באחד או בשניים ממילות המפתח החשובות. אותו כלל קיים גם באשר לדירוג של הקטגוריות בתוך התפריט. ככל שקטגורייה נמצאת למעלה, היא מקבלת עדיפות. במידה ולא ניתן לשנות את ההיררכייה הקיימת של האתר , ניתן לקבוע רמת עדיפות (priority ) אחרת במפת אתר מסוג sitemap.xml.
 
2. פריסת עומק - כל אתר מורכב משכבות של עמודים. השכבה הראשונה היא עמוד הבית, השכבה השניה הם העמודים שיש אליהם קישור מדף הבית , וכו. המרחק של עמוד מעמוד הבית קובע את החשיבות שלו בעיני מנוע החיפוש. לכן חשוב מאד שעמודים שיש בהם מידע חשוב ו/או מנסים לקדם באמצעותם מילים חשובות יהיו לכל היותר במרחק של קליק אחד מדף הבית. גם אם אין להם מקום בתפריט הראשי , חשוב למצוא את הדרך לשלב אותם כקישור בתוך הטקסט בעמוד הראשון, או לכל הפחות כקישור מסרגל ניווט נוסף בתחתית העמוד.

חשוב להקפיד שהקישורים שמובילים אל העמודים הפנימיים ישתמשו בדיוק באותם הביטויים שנבחרו לתיאור העמוד בכותרות שלו. ככלל כדאי תמיד לזכור, מנוע החיפוש מנסה לחקות את הדרך בה אנשים חווים את האתר. אם יש כותרת שבולטת לאנשים או טקסט מודגש, זו גם הדרך שמנועי החיפוש יבינו אותו. גם במקרה הזה, במידה ולא נמצא הפתרון האופטימאלי לקישורים מעמוד הבית, ניתן לקבוע עדיפות גבוהה יותר לעמוד על ידי הגדרה בקובץ sitemap.xml.
3. חלוקה לקטגוריות - נושא החלוקה לקטגוריות הוא נושא מעט מורכב שכן כל מערכת ניהול תוכן מתנהגת אחרת. מספר העמודים שמיוחסים לקטגורייה, משפיע באותה מידה שמספר העמודים באתר משפיע על החשיבות שיש לאתר (בהנחה שמדובר בעמודים שונים בעלי תוכן אמיתי ולא שכפול של דפים).
ייחוס עמודים לקטגורייה הוא נושא טכנולוגי קצת מורכב למאמר זה, אך חשוב לוודא מול חברת בניית האתרים ו/או מול חברת קידום האתרים כמה עמודים מנועי החיפוש רואים תחת כל קטגוריית תוכן באתר, ואם המספר לא תואם את התכנון המקורי, יש צורך בשינוי טכנולוגי.

 

 

4. אורך הטקסט בעמוד - ישנן דעות חלוקות לגבי אורך הטקסט האופטימאלי לעמוד טקסט באתר אינטרנט. יש הגורסים כי עמוד בן 250-300 מילים הוא אופטימאלי, ולכן אם יש מאמר שארוך מכך יש לחלק אותו למספר עמודים, ויש הגורסים כי אין חשיבות לכמות המילים בעמוד וכי חלוקת העמוד למקטעים מכבידה את הקריאה על הגולש וגורמת לו לדפדף בצורה מרגיזה תוך כדי קטיעת רצף הקריאה.

הגישה שהמקובלת היא שאין לחלק את המאמר לחלקים קטנים, אלא אם יש בכך רווח מבחינת קידום האתר, כלומר אם תתי הנושאים במאמר יכולים לשמש כעמודים בפני עצמם בעלי כותרת ומילת מפתח בעלת משמעות שמאפיינת אותם , יש טעם להפריד את המאמר לקטעים, ולו בכדי להשיג אופטימיזציה טובה יותר לכל קטע בעמוד נפרד. מלבד פרקטיקה זו, אין טעם לחלק מאמרים לעמודים 1,2,3..
 

 

לסיכום
תכנון מבנה האתר אמור בראש וראשונה להיות שימושי עבור הגולש , ולסייע לו להתמצא בקלות ולנווט במהירות אל התוכן שמעניין אותו. פרקטיקת קידום האתרים היא יחסית מאד פשוטה, מה שנמצא למעלה ו/או קרוב יותר מבחינת מרחק קליקים לעמוד הבית, הוא בעל חשיבות גבוהה יותר. הפרקטיקה הטובה ביותר בקידום אתרים היא הכלל - מה שמודגש ובולט לעיני הגולש הוא גם מה שמנועי החיפוש נותנים לו חשיבות גבוהה יותר.